Pages

Tuesday, November 5, 2013

Roadtrip 2013, towards Karlskoga, Kristinehamn and Karlstad

I am home being sick, so I thought I would share some pictures from my roadtrip that I did this summer..


The second day of my vacation.. I was out on the freeway again, aiming for Karlskoga first.
Doing "miles" on the E18 highway.. no AC in the car, but hey I got windows to wind down.. :)


Bofors headquarter. Weapon manufacturer here in Sweden
There were not much action in the town of Karlskoga (today). Very empty.. This is the weaponmaker Bofors here in Sweden. This is the headquarter (I think).. Looks like an old military building. I am always fascinated by industry that manufactures stuff. So when I find a company that I have heard of, I like to see it!


After that I contiuned to Kristinehamn. I was hungry and stopped at the first restaurang (pizza) that I could find.


I then took the pizza to go and tryed to find a nice place to eat it. The Picasso sculpture sounded interresting so I took left towards the archipelago of Kristinehamn.


This is were I ate the pizza. This is an inlett from the sea "Vänern". The biggest sea-lake in Sweden.


After getting something in my stomach I continued to the Picasso sculpture. Nice area! I think this place is called Vålösundet. People were hanging out and the weather was nice.


It turns out that the people were waiting for a boatrace to show up. I stayed a while and after a while some really fast boats came and this was some of the first boats to arrive. Here they have stopped racing. They started in Kalstad.


Well after that I got back into the car and continued to Karlstad. That was the goal for the day. In Karlstad I finally found this place (after much searching), south of the town Karlstad. Going past a dog club and some "kolonilotts" (perhaps allotment? not shure of the englai name. But it is like small
cultivable lands. People cultivatin potatoes and other vegetables). When setled I put out my solar panel to charge the battery, and writing on the laptop in the shadows.


This is me waking up early the morning after..I slept ok, even thouh I could hear the antennas buzz of energy..


Nuked by radiowaves.. Mobile pole
Picture of sleeping place from inside the car..I slept next to the antennas... Nuked by radiowaves.. Mobile pole. Well I didnt find any better place, and I thought that perhaps there isnt so much radiation at the bottom of the pole??


Well, more later.

8 comments:

  1. Q på avvägar: Anfaller från flera håll, hehe..
    När vi var på bilsemester och hälsade på brorsan i en stad i mellansverige förra sommaren hade jag tänkt ut en fiffig lösning, ifall vi inte skulle hitta något vandrarhem/stuga...det går in en hel madrass med sätet nedfällt+två hopknölade bäddmadrasser vid sidan om, och då hade sonen och jag rymts båda två faktiskt. Hade även med en rulle svarta plastsäckar, sax å tejp till att mörklägga med. Nu hittade vi stugor osv, så det blev aldrig av att använda utrustningen, så den madrassen fick sig en ordentlig gratistripp minsann! Det här var inspirerande att se att det finns fler som tänkt i samma banor, nog är det ju bekvämare att sova i en bil än på ett hårt tältgolv, man blir ju inte yngre precis.. :)
    Nu tänker jag läsa engelska här; förbaske mej var det inte 2 fluugor i en smäll, så säj?? :)

    ReplyDelete
  2. Nämen, se där, du har hittat denna blogg också, hehe :)

    Va smart! Det där med svarta plastsäckar var ju rätt smart. Fick genast en ide att det skulle man kunna hänga i gardinkrokarna. Men det är nog "snyggare" med fleece ändå, så tror jag fortsätter på det spåret.

    Det är ganska mysigt att sova i en bil faktiskt. Man har ju det mesta utom ståhöjd, hahah. Jo, nog är det bra mycket bättre att sova i en bil än i ett tält! Har också testat att tälta en del på semestrar genom åren, så jag vet. Bilen vinner i princip rakt över (enligt min ödmjuka åsikt) i en jämförelse. Tryggare, torrare, tystare (ok, missar lite av naturkänslan dådå), el (och värme om det krisar), lätt att transportera sig. Bättre sovplatser plus det bästa "frihet". Enda man saknar är väl toa och dusch och möjligen kyl och spis (men det går ju att få plats med i en större van), Dusch och toa brukar inte vara något problem att hitta.

    Lycka till med att läsa min knaggliga engelska :)

    ReplyDelete
  3. Q replikerar (finns det nåt sånt ord ens? jo det gör det väl, sorry, fick hjärnsläpp...nåväl)
    En i sammanhanget "dum" grej är att min bil har billarm (trams) och jag undrar hur det beter sig om man har nyckeln "ur" låset och öppnar bildörren typ inifrån eller hur det nu blir...om det nu börjar tjuta liksom...har för mig att det det hände en gång på en parkering.......nu tänker jag mest högt här, men vad tror du?
    Ja, det mesta man behöver i bekvämlighetsväg får man ju lätt tag i, jag brukar dessutom vara bra på att packa lätt och kompakt, ( bara man har kaffe med sig så e ju dan räddad rätt långt :) )

    ReplyDelete
  4. Jupp, känns som det finns ett sådant ord ja :), du låter som du sitter i riksdagen ;)

    Nu vet ju nada om just ditt larm så jag borde inte uttala mig, men eftersom du frågar så pladdrar jag väl på lite... öh...

    Förstår problematiken. Larmet går antagligen igång efter en viss tid som startnyckeln dragits ur eller någon dörr öppnats och stängts, right?.. Hmm.. Går det alltså inte att stänga av larmet? Alltså sätta bilen i någon typ "lämna in bilen på serviceläge"? På mina "gamla" larm. Har faktiskt ett "ej inkopplat" larm i Kian. (Monterat själv) Men efter lite falsklarm och irriterande grannar som ringer mitt i natten så ryckte jag ur spänningen till larmet, så det larmet ringer inte längre.. Hur som haver så gick ju det larmet att enkelt stänga av och det hade inte heller någon automatik (den biten gick att stänga av). Det fanns ett litet minipiano av kontakter som kunde konfigureras på just det Defa larmet. Läs instruktionsboken är ett tips! :)

    Jag vet, det är så mycket "trams" i nyare bilar som jag stör mig på. Vet du.. Hörde att det finns inte någon kontaktbrytare för taklampan i en ny Ford Focus tex. Det går bara att tända taklampan genom att öppna dörren... Värdelöst..

    Sen att det inte finns någon vajer till handbromsen på nyare bilar är också dumt. Går ju inte att sladda lite på vintern då.. hallåå liksom, hur tänkte dom ;)

    För att inte tala om blinkerserna, automatiskt tre blink bara man nuddar blinkersen. Hur ska man nu kunna "tacka" efter en omkörning? Näh, tacka vet jag simplare bilar. Jag är en riktigt bakåtsträvare många gånger, hahah.

    Kaffe är allt bra gott! YES!.. Problemet är mjölken om man saknar kylskåp.. (och inte hittar mjölk att köpa).. hmm. har inte riktigt knäckt den biten än :) Har ett kylskåp till bilen, men drar alldeles för mycket ström för att kunna stå på jämt.. hmm..
    Berätta om du får någon klarhet i larmfrågan, ok?

    ReplyDelete
  5. Angående larmet, hittade följande, kanske kan vara till hjälp:

    "The system will be disarmed when the
    doors are unlocked by depressing the
    unlock button on the transmitter.
    After depressing unlock button, the hazard
    warning lights will blink twice to indicate
    that the system is disarmed.
    After depressing unlock button, if any
    door is not opened within 30 seconds,
    the system will be rearmed"

    Om du öppnar dörren inom 30 sekunder efter "unlock" borde inte larmet starta automatiskt?

    Läs själv, s76-77: http://www.myhyundai.ie/HyundaiEuropePwp/implementations/IE/includes/OwnersManuals/i30.pdf

    ReplyDelete
  6. Q svarar (och funderar på att anmäla intresse för att tala på riksdagens öppnande nästa gång-NOT :) ) Bra du hittade om larmet på nätet! :)
    Jag ska ta och gå ut i bilen i garaget i morron em och praktiskt prova mig fram med låseriet och larmeriet...har läst i instruktionsboken också...de varnar såklart att man inte ska göra nåra ingrepp för då gäller inte garantiin såklart, men va kan man vänta sig egentligen... :) De vill att man ska va beroende, såklart..
    Min förra bil var en Atos, (även det en Hyundai)...en tidig modell, very very basic, utan centrallås, larm å annat hejsanhoppsan ...bara tuta å köra...den kan jag verkligen sakna som en familjemedlem... :( Men hälften så många hästkrafter så det var en bidragande orsak till att det inte blev så mycket långkörningar på ett långt tag..
    Mjölk i kaffet ja, ganska nödvändigt ja, fast jag kan va utan i nödfall....vi körde med kylklampar och mjölk med lång hållbarhet, sonen klunkar i sig en hel del, så den hann aldrig bli sur, men sen hade vi ju då oxo tillgång att frysa in klamparna varje natt...annars undrar jag om det inte finns nåt som heter kaffemjölk som gamla tanter brukar ha, säljs i en liten glasflaska, jag undrar om inte den har ganska lång hållbarhet.. ? Bäst å kolla..

    ReplyDelete
  7. Ok, en Atos, jag känner till dem. Ser rymliga ut. Pretty basic yes. Jag har inte så värst många hästkrafter i Kian (typ 63) och Toyotan (75), men tycker det räcker till rätt ok ändå. Men förstås är det roligare med lite mer "pulver"! Du åker nog betydligt tystare i din nuvarande bil också.

    Apropå det där med kaffet, du fick mig att tänka till. Det finns ju dom här små tetrorna som brukar vara ett par månaders hållbarhet på. Dom fungerar ju! Det där med kaffet är dock aningens känsligt för mig. Bäst kaffe blir det nog med arlas 3 procentiga mjölk.. #petigastpetig :)

    Hoppas det löser sig med larmeriet!

    ReplyDelete
  8. Q här: Jo jag var nog på rätt spår från början; nyckel i låset= lugnt.
    Skrev upp det tydligt i bilen, för om jag känner mig själv rätt så vimsar jag om alltihopa rätt fort igen..kanske redan har gjort det håhåjaja..
    tack för supporten!

    ReplyDelete